Connect with us

Nők országa

EZÉRT annyira egészséges a nyers csíra! Érdemes rendszeresen fogyasztani!

Nem is gondolnád, mit képes tenni a szervezeteddel, egészségeddel!

Fogyasztásuk számtalan módon hozzájárulhat egészségünk megőrzéséhez: javíthatja emésztésünket és vércukorszintünket, illetve a szívbetegségek kockázatát is csökkentheti.

Egyre népszerűbb részei étrendünknek a különböző nyers csírák, melyek hatványozott mennyiségben tartalmazzák a belőlük kifejlődő növényekben található vitaminokat, ásványi anyagokat és enzimeket.

Habár kalóriában igencsak szegények, tápanyagokban csak úgy dúskálnak a különböző csírák.

Mint említettük, legelőnyösebb tulajdonságuk, hogy a kifejlett növényben megtalálható összes vitamin, ásványi anyag és nyomelem megtalálható bennük, melyek a csíráztatási folyamatnak köszönhetően még erőteljesebb koncentrációban találhatók a növénykezdeményekben. Ezek közé tartoznak a fehérjék, a folsav, a magnézium, a foszfor, a mangán, illetve a C- és K-vitaminok.

A csírák nem csupán több fehérjét tartalmaznak, mint a kifejlett növények, de ezeket könnyebb megemésztenünk is, mivel a csíráztatási folyamat során a tápanyag felszívódását gátló anyagok 87 százaléka eltűnik. Mindemellett a csírák antioxidánsokban és hasznos növényi vegyületekben is igencsak gazdagok.

Kutatások szerint a csíráztatott szójababból készült szójatej és tofu például 7-13 százalékkal több fehérjét, 12-24 százalékkal kevesebb zsírt és 56-81 százalékkal kevesebb felszívódásgátlót tartalmaznak, mint a hagyományos módon elkészített változatok.

Javítják az emésztést

A csíráztatáskor a növények rosttartalma is a sokszorosára nő, ezek között pedig az ún. vízben nem oldódó rostok vannak túlsúlyban. Ezen rostok segítenek a széklet képződésében, illetve beleinken való áthaladásában, megakadályozván a székrekedést.

Mint említettük, a csíráztatás csökkenti a felszívódásgátló anyagok mennyiségét is a növényekben, mely segíthet emésztésünk javításában. Végezetül csírafázisban a gabonák gluténmennyisége is csökken, így azok könnyebben fogyaszthatóvá válnak, különösen a lisztérzékenyek számára.

A cukorbetegeknek is hasznos

A csírák egyik legfőbb pozitív egészségi hatása, hogy segítenek vércukorszintünk kordában tartásában. Több kutatás bizonyította már, hogy miként használt a 2-es típusú diabétesszel kezelt páciensek esetében az, ha huzamosabb időn keresztül rendszeresen fogyasztottak csírákat.

A pozitív hatásoknak kétféle magyarázata lehetséges.

Az egyik szerint a csíráztatás fázisában jelentősen csökken a termények szénhidráttartalma – ezzel az elmélettel azonban sokan nem értenek egyet. A másik elgondolás hívei úgy vélik, a csírák segítik a nyálban és a hasnyálmirigy váladékában található amiláz enzimek működését, melyek feladata a cukrok lebontása szervezetünkben.

Nem elhanyagolható továbbá a csírákban nagy mennyiségben található szulforafán nevű antioxidáns gyógyhatása sem.

Szívünk egészségének is jót tesz

Számos, állatokon és embereken végzett kísérlet bizonyítja, hogy a csírák fogyasztása segíthet a „jó” koleszterin, vagyis HDL koleszterin szintjét növelni, a „rossz” koleszterin, vagyis az LDL szintjét pedig csökkenteni szervezetünkben.

Az LDL koleszterin fokozza az érelmeszesedést, mely hosszú távon a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához vezet, ezzel szemben a HDL koleszterin segít eltávolítani „gonosz testvérének” káros részecskéit véráramunkból.

Facebook hozzászólások

Szia, Emma vagyok a Nők Országának a szerkesztője. Örülök, hogy a cikkeimet olvasod, bízom benne, hogy minden egyes szerzeménnyel valami pluszt tudok hozzátenni a mindennapjaidhoz. Amennyiben tetszett a cikkem, oszd meg a közösségi hálózaton is, hogy mások is értesüljenek róla. További szép napot kívánok!

Még több

Fel

Kövess minket Facebookon!

Ezzel egyúttal támogatod oldalunkat is.